شیعه آنلاین

زیــــــــــــــباترین نام جهان علـــــــــــــــــــــی

شیعه آنلاین

زیــــــــــــــباترین نام جهان علـــــــــــــــــــــی

۸ مطلب در آذر ۱۳۹۴ ثبت شده است


با توجه به اینکه تعداد شبکه های اجتماعی بسیار زیادی در دسرس افراد جامعه قرار دارد، و مردم سریعأ نسبت به تبادل اطلاعات انتخاباتی اقدام می کنند

  • امید محمودی

«ملیکا» مادر امام زمان(ع) از طرف پدر، دختر «یشوعا» فرزند امپراطور روم شرقی و از طرف مادر، نوه «شمعون» بود.
 

سایت وبلاگی شیعه آنلاین به نقل از حرف تو

مادر امام زمان(ع) نامش «ملیکه» (ملیکا) بود، او از طرف پدر، دختر «یشوعا» فرزند امپراطور روم شرقی بود، و از طرف مادر، نوه «شمعون» بود. شمعون از یاران مخصوص حضرت عیسی(ع) و وصی او بود.


ملیکه با اینکه در کاخ می‌زیست و با خاندان امپراطوری زندگی می‌کرد، اما آن چنان پاک و باعفّت بود که گویی نسبتی با این خاندان نداشت، بلکه به مادر و خانوادة‌ مادری خود رفته و زندگیش همچون زندگی شمعون، و عیسی بن مریم از صفا و معنویت و پاکی خاصّی برخوردار بود. از این رو نمی‌خواست، با خاندان امپراطوری دنیا پرست، بیامیزد بلکه دوست داشت و هدفش این بود که در یک خانواه پاک خداپرست، زندگی کند، خداوند او را در این هدف کمک کرد و او را به طور عجیب به خواسته و هدفش رساند.

خواستگاری و مجلس عقد حضرت نرجس «علیها السلام»

ملیکه وقتی که به سنّ ازدواج رسید، جدّش امپراطور روم، خواست او را به همسری برادرزاده‌اش درآورد. با توجه ‌به اینکه کسی نمی‌توانست از فرمان امپراطور سرپیچی نماید، امپراطوری از طرف برادرزاده‌اش، از ملیکه خواستگاری کرد و سپس مجلس عقد بسیار باشکوهی ترتیب داد که در آن مجلس سیصد نفر از برگزیدگان روحانیون و کشیشان مسیحی و هفتصد نفر از افسران و فرماندهان ارتش و چهار هزار نفر از اشراف و معتمدین و ثروتمندان شرکت داشتند.

مجلس در کاخ با شکوه امپراطور برگزار شد، تخت بزرگی را که با انواع جواهرات و طلا و نقره و یاقوت و عقیق، آراسته شده بود، در جای مخصوص کاخ گذاشتند، برادرزاده امپراطور روی آن تخت نشست، تشریفات مراسم عقد فراهم شد، دربانان و خدمتگزاران با لباسهای مخصوص خدمت هر یک در جایگاه خود ایستادند، در اطراف کاخ قندیلها و چهل چراغها، مجلس را جلوه خاصّی داده بود، ناقوس نواخته شد، روحانیون برجستة مسیحی کنار تخت با عبا و کلاه و لباس مخصوص، شمعدان به دست در دو طرف به صف ایستادند و کتاب مقدّس انجیل در دست داشتند، همین که انجیل را گشودند که آیات آن را تلاوت کنند، ناگهان زلزله آمد، کاخ لرزید، و هر کسی که روی تخت نشسته بود بر زمین افتاد، خود امپراطور و برادرزاده‌اش نیز از تخت بر زمین افتادند، ترس و لرز حاضران را فراگرفت، یکی از کشیشان بزرگ به حضور امپراطور آمد و عرض کرد: «این حادثه عجیب، نشانه ‌بلا و خشم خدا و علامت پایان یافتن آیین و مراسم است، ما را مرخص فرمایید برویم» . امپراطور اعلام ختم مجلس کرد، و همه رفتند، سپس دستور داد آنچه که از تخت و قندیل و چراغ و چیزهای دیگر که درهم ریخته و افتاده بود همه را به جای خود گذاشتند.

این بار امپراطور تصمیم گرفت که «ملیکه» را به همسری برادرزاده دیگرش درآورد، و با خود گفت شاید این حادثه زلزله، برای آن بود که «ملیکه همسر برادرزاده اوّلی نگردد بلکه همسر برادرزاده دوّمی شود. دستور داد مجلس را در کاخ مثل مجلس سابق آراستند، دربانان و خدمتکاران در جایگاهی مخصوص قرار گرفتند، تخت مخصوص را نیز در جای خود گذاشتند روحانیون برجسته مسیحی را بادست گرفتن شمعدانها و با لباسهای مخصوص در کنار تخت قرار گرفتند، برادرزاده دوّمی بر تخت مخصوص نشست، همین که مراسم عقد شروع شد، و کشیشان خواستند عقد بخوانند، بار دیگر حادثه زلزله رخ داد و همة‌ حاضران پریشان شدند و رنگها پرید و مجلس به هم ریخت و تختها واژگون شد، امپراطور و برادرزاده دوّمی، از تخت بر زمین افتادند و همه وحشت زده از کاخ بیرون آمدند و به خانه‌های خود رفتند.

امپراطور، بسیار ناراحت شد، در اندوه و غم و فکر فرو رفت و لحظه‌ای این دو حادثه عجیب را فراموش نمی‌کرد.

  • امید محمودی


چندی پیش آقای ظریف طی ی; سخنوری جالب اینطور موضوعات مربوط به مسائل هسته ای و مخصوصا موضوع PMD رو بست که کنگره و مقامات آمریکایی دیگه قبول کردن ...

  • امید محمودی

امروزه فضای اینترنت و شبکه های اجتماعی در بین مردم و جوانان از محبوبیت خاصی برخوردارند به طوریکه تقربیاً 100 درصد جوانان و کاربران اینترنت عضو شبکه های اجتماعی هستند ولی در این فضا امنیت اطلاعات حرف اول را می زند.
  • امید محمودی

گونه یک تظاهرات کوچک در لندن یا یک تظاهرات صدها نفری در «هنگ کنگ» پوشش داده می‌شود اما یک گردهمایی۲۰میلیونی با وجود وحشت و سرو صدای عراق، حتی موفق نمی‌شود به زیرنویس اخبار راه پیدا کند.

وبلاگ "رهروان ولایت" نوشت:

با گذشت ثانیه‌ها، دل‌های آکنده از عشق ولایی و شور حسینی برای حضور در راهپیمایی عظیم و پرشور اربعین بی‌قراری می‌کند و برای اینکه شکوه و اقتدار حسینی خود را به همه جهانیان بالاخص استکبار نشان دهند سر از پا نمی شناسند.

استکبار، که با همینه پوشالی خود ادعاهای توخالی فروارانی داشته است این روزها به خود می‌لرزد، حرکت خودجوش و مردمی اربعین و شکوه ولایی همایش اربعین، خواب از سر استکبار جهانی و دشمنان دیرینه دین مقدس اسلام ربوده است؛ 

دشمنان بیش از هر چیز از نهضت امام حسین (علیه السلام) و سرخی خون شهدای کربلا هراس دارند و شما زائران نیز در راستای زنده نگه داشتن این راه و نهضت همیشه ماندگار و مایوس کردن دشمنان حرکت کرده‎اید. این روزها نه تنها شیعیان و مسلمین بلکه هزاران نفر از اهل‌کتاب نیز مشتاقانه خود را به کربلای معلی می‌رسانند تا آن‌ها نیز سهمی از این سفره بی‌نهایت الهی و حسینی داشته باشند.

راهپیمانی اربعین را از هر بُعد نگاه کنیم برترین است این راهپیمایی و اجتماع عظیم که در سراسر جهان اسلام در اربعین اتفاق خواهد افتاد از دو نظر بسیار مهم و حائز اهمیت است: یکی در بعد معنوی موضوع  و پاداش و اجر معنوی آن برای کسانی که در این مسیر قدم بر می‌دارند و دیگری که بسیار مهم و حائز اهمیت است بعد سیاسی و اجتماعی این اجتماع عظیم است که توسط خیل زائرانی که با تحمل مشقت و سختی‌های فراوان به عنوان یک تمرین ایثارگری به یاد کاروان اسرای اهل‌بیت امام‌حسین (علیه السلام) طی طریق می‌نمایند به نمایش گذاشته می‌شود.

در اهمیت بعد معنوی همین بس که زائر حسینی در اولین قدمی که برای زیارت بر می‌دارد گناهان وی بخشوده شده و بی‌گناه به زیارت اباعبدالله(علیه‌السلام) مشرف می‌شود.[۱]
در روایت دیگری آمده است: «هر کس امام حسین(علیه‌السلام) را با شناخت حقّ او زیارت کند، خداوند گناهان گذشته و آینده‌اش را می‌آمرزد».[۲] اینکه منظور از مغفرت گناهان آینده چیست آیت الله سعادت پرور در کتاب فروغ شهادت می‌فرماید: «منظور از مغرفت «متاخّر» در این روایت شریف، مغفرتِ از گناه نیست بلکه مراد، برداشته شدن حجاب‌های میان بنده و خداوند است که در این عالم و عالم آخرت، مانع از مشاهده جمال و کمال حقّ سبحانه بوده است.[۳]

با توجّه به اهمیّتی که زیارت امام‌حسین(علیه‌السلام) از دیدگاه روایات دارد، زوّار اربعین سزاوار است به این نکته مهم و حیاتی نیز توجّه داشته باشند که اگر زیارت آن‌ها «عارفا‌ً بحقّه» باشد یعنی از روی معرفت و شناخت به زیارت حضرت  مشرّف شوند، با برداشته شدن حجاب‌های ظلمانی، به دیدار جمال و جلال الهی نائل خواهند آمد. خداوند به همه زائرین این نوع زیارت را روزی فرماید!

در بعد سیاسی اجتماعی نیز این راهپیمانی، سیاسی‌ترین راهپیمایی جهان می‌باشد چرا که  علی‌رغم عظمتش، این همایش ۲۰ میلیونی در رسانه‌های جهانی بایکوت خبری می‌شود؛ در حالی‌که اگر یک جمع یک میلیونی [که یک بیستم جمعیت ۲۰ میلیونی اربعین است را در نظر بگیریم] تنها ۲۰ کیلومتر در هر جای دنیا راه بیافتد، تمام رسانه‌های دنیا ۲۴ ساعته حرکت این جمعیت اندک را پوشش می‌دهند، اما در خصوص راهپیمایی اربعین سکوت کرده و گزارشی را اعلام نمی‌کنند.

اما در این میان نشریه معروف آمریکایی «هافینگتون پست»  در مقاله‌ای به زیارت میلیونی اربعین حسینی پرداخته است؛ وی از رسانه‌های غربی به‌خاطر برخورد سیاسی با اربعین حسینی به شدت انتقاد می‌کند و می‌پرسد: «چگونه یک تظاهرات کوچک در لندن یا یک تظاهرات صدها نفری در «هنگ کنگ» پوشش داده می‌شود اما یک گردهمایی۲۰میلیونی با وجود وحشت و سرو صدای عراق، حتی موفق نمی‌شود به زیرنویس اخبار راه پیدا کند. علیرغم این که این رخداد دارای تمام عناصر حیاتی و ویژگی‌های چشم نواز، ارقام بزرگ و گیج کننده، اهمیت سیاسی، پیام انقلابی، پیشینه تاریخی و اصل وجود است، یک تحریم غیر رسمی رسانه‌ای به این رویداد بسیار بزرگ تحمیل شده است.» [۴]

با توجه به شرایط خاص منطقه و شکست‌های پی در پی تروریست‌ها در نقاطِ مختلف، شکوه حضور شیعیان در راهپیمایی اربعین حسینی به عنوان سیاسی‌ترین مانور سالیانه خود بیش از گذشته و با تاثیری عمیق‌تر از نظر سیاسی و تبلیغاتی خواهد بود. مهم‌تر از این حضور پر شور، همراهی با اهداف واقعی نهضت حسینی و زنده نگه داشتن آرمان‌های ناب عاشورا در تمامی صحنه‌ها است که با تمسّک به آن‌ها می‌توان در مقابل تمامی زیاده خواهی‌های دشمنان و مستکبران دنیا ایستادگی کرد.

_______________________________
پی‌نوشت:
[۱]. «انَّّ الرَجُلَ لَیَخرُجُ الی قَبرِ الحُسَینِ علیه السلام فَلَهُ اِذا خَرَجَ من اهلِهِ بِاوَّلِ خُطوَه مَغفِرَهُ ذُنُوبِه ...» هنگامی که شخص از بین خانواده اش، به سوی مزار امام حسین علیه السلام خارج شد، در برابر اولین قدم آمرزش گناهانش می باشد ...
[۲]. «مَن زَار الحُسَین علیه السلام عارفَا بحَقِّه، غَفَرَ الله لَهُ ما تَقَدَّمَ مِن ذَنبّه وَ مَا تَأَخَّر» (کامل الزیارات، ص۱۳۸،باب۵۴)

  • امید محمودی

IMG_6072

 

IMG_6074

 

IMG_6101

 

IMG_6102

 

IMG_6104

 

IMG_6107

 

IMG_6111

 

IMG_6122

 

IMG_6125

 

IMG_6126

 

IMG_6128

 

IMG_6130

 

IMG_6132

  • امید محمودی

IMG_6079

 

IMG_6081

 

IMG_6086

 

IMG_6094

 

IMG_6162

 

IMG_6163

 

IMG_6171

 

IMG_6176

 

IMG_6190

 

IMG_6204

 

IMG_6210

 

IMG_6214

 

IMG_6238

 

IMG_6240

 

IMG_6257

 

IMG_6260

 

IMG_6280

  • امید محمودی



ظهورتکنولوژی های نوین ارتباطی در عصر حاضر به همراه تحولاتی که در فضای مجازی بوجود آمده است ، بسیاری از کارکردهای خانواده ها را دچار اختلال کرده است. در مباحث آسیب شناختى نهاد خانواده، یکى از محورهاى مهم، بررسى آسیب هاى ناشى از تحولات خانواده است. تحولاتى که خود منشأ بروز دگرگونى هایى عمیق و اساسى در نوع روابط و ارزش هاى خانوادگى مى باشند. بسیارى از این تحولات و دگرگونى ها از بیرون، بر خانواده تحمیل مى شود.
از زمانى که اینترنت وارد فضاى زندگى انسان شده تا به امروز، على رغم تمام محاسن و مزایاى آن، یکسرى دغدغه ها و نگرانى هایى را بر خانواده ها تحمیل نموده است. موضوعی که در تمام جوامع موضوعیت داشته و محدود به جامعه و یا اقلیتی خاص نمی شود. به دلیل ویژگی های خاص فضای مجازی و نو بودن این پدیده، بسیاری از والدین فرصت، امکان و یا توان کافی برای شناخت دقیق این فضا و کاربردهای آن را به دست نیاورده اند و عدم آشنایی مناسب آنها با این فضا و در مقابل استفاده روزمره نوجوانان و جوانان و حتی کودکان از این فضا باعث شده است که یک فضای محرمانه و خصوصی در داخل خانه برای فرزندان ایجاد شود و آنها بدون دغدغه و بدون احساس وجود ناظر بیرونی به سایت های مختلف در این فضا دسترسی یافته و بعضاً به دلیل ویژگی های سنی و شخصیتی و کنجکاوی های خود متأثر از فضاهای ناسالم موجود در اینترنت گردند.
فضای مجازی نسل جدیدی از فضای روابط اجتماعی هستند که با اینکه عمر خیلی زیادی ندارند، توانسته اند به خوبی در زندگی مردم جا باز کنند. مردم بسیاری در سنین مختلف و از گروه های اجتماعی متفاوت در فضای مجازی کنار هم آمده اند و از فاصله های بسیار دور در دنیای واقعی، از این طریق با هم ارتباط برقرار می کنند. امروزه روش های ارتباطی با دیگران از طریق اینترنت افزایش یافته است. پست الکترونیک، پیام های کوتاه، چت روم ها، وب پایگاه ها و بازی ها، روش هایی برای گسترش و حفظ روابط اجتماعی شده اند. روزانه نزدیک به چهارصد میلیون نفر در سراسر دنیا از اینترنت استفاده می کنند و یکی از کاربردهای اصلی اینترنت، برقراری ارتباط اجتماعی با دیگران است. شاید عیب اصلی ارتباط های اینترنتی آن است که ارتباط در فضای مجازی، اساساً بر متن استوار است و بنابراین، از نشانه های بصری و شنیداری در تعامل های رو در رو بی بهره است.
امروزه خانواده ایرانی در سبد فرهنگی خود مواجه با شبکه‌های ماهواره‌ای، فضای مجازی، رسانه‌های مدرن و ... است که هر کدام به نوبه خود بخشی از فرآیند تأثیرگذاری در خانواده را هدف گرفته‌اند. بعضی از شبکه‌های ماهواره‌ای که به طور تخصصی تمام تمرکز خود را بر مقوله خانواده نهاده است و پیام مشترک برنامه‌های این شبکه‌ها عبارتند از: "ترویج خانواده‌های بی‌سامان ولجام گسیخته در مقابل ساختار خانواده، عادی سازی خیانت همسران به یکدیگر، عادی جلوه‌دادن روابط جنسی دختر و پسر پیش از ازدواج، ترویج فرهنگ هم‌باشی به جای ازدواج و عادی جلوه‌دادن سقط جنین برای دختران (شکربیگی،1391).
پیامدهای مواجهه مخاطبان ایرانی با برنامه‌های شبکه‌های ماهواره‌ای دغدغه‌های بسیاری را برای جامعه کار‌شناسی ایجاد کرده است. بسیاری از کار‌شناسان خانواده و بهداشت جنسی از برنامه‌ریزی برای تأثیر فرهنگی این سریال‌ها در عادی‌سازی خیانت زوجین به یکدیگر می‌گویند. افزون بر شبکه‌های ماهواره‌ای ما مواجه با سیل عظیم دی‌وی‌دی‌های سریال‌های خارجی هستیم که بخش عمده این سریال‌ها در مقوله زن و خانواده با ترویج فرهنگ بی‌حیایی و بی‌عفتی و عادی‌سازی مقوله خیانت، عشق‌های ضربدری، مثلثی و... قصد همراه کردن مخاطب با خود را دارد و ممکن است مخاطب با دریافت پیام این سریال‌ها، با محتوای ارائه شده آنها احساس هم‌ذات‌پنداری ‌کند.
گسترش فضای مجازی در حوزه رابطه فرزندان و والدین نیز تغییراتی بوجود آورده است که از جمله آن به کاهش نقش خانواده به عنوان مرجع، کاهش ارتباط والدین با فرزند، شکاف نسلی به دلیل رشد تکنولوژی، از بین رفتن حریم بین فرزندان و والدین و ایستادن در برابر یکی از والدین یا هر دو را می‌توان نام برد. در بحث ازدواج‌ها نیز مسائلی چون ناپایداری ازدواج‌ها، تغییر الگوی همسرگزینی، نداشتن مهارت‌هایی برای ازدواج ناتوانی والدین برای آموزش به فرزندان، افزایش روابط دختر و پسر در زمان نامزدی بدون عقد، تمایل به دریافت مهریه‌های سنگین، بالا رفتن سن ازدواج و افزایش تنوع‌طلبی جنسی مردان و … را می‌توان اشاره کرد. تغییراتی که در حوزه دینی در جامعه رخ داده، کاهش آموزه‌های دینی در خانواده، دوری خانواده از شریعت، کم‌رنگ‌شدن حریم‌های دینی در روابط خانوادگی است

  • امید محمودی